Från ensam till kollektiv

Jag flyttade hemifrån första gången som 19 åring. Då flyttade jag från familjen till ett internat på en folkhögskola. Det var lugnt att det bodde folk i rummen runt omkring för ljuden påminde mig om ljuden hemma hos familjen. Det var inte lätt att bo med 10 främlingar och dela allt utom sovrummet, men det funkade.

Jag flyttade hemifrån på riktigt jag var 20 år. Då flyttade jag till en stundentlägenhet där jag delade kök med 2 andra människor men hade egen toalett och eget kylskåp i köket bland annat. Det var en riktigt bra första lägenhet. Där bodde jag i ca 2 år sammanlagt innan jag flyttade till min egen lägenhet där jag nu bott i 3 år ungefär. Jag har vant mig vid att bo själv och att kunna göra saker på mitt vis. Jätteskönt! 

Nu är jag 26 år och helt plötsligt bor jag i ett kollektiv på en folkhögskola igen. Jag bor med 5 jättemysigt tjejer som alla går i samma klass som mig. Vi umgås alltså i princip alla vakna timmar på dygnet (eller väldigt många utav dem i allafall). Detta är något som jag är långt ifrån van vid. Man vänjer sig fort vid att bo själv och man lär sig uppskatta tystnaden på kvällen och möjligheten att kunna göra precis som man vill i sitt eget hem. Nu behöver man tänka en extra gång innan man gör något för att inte störa de andra alldeles för mycket. 

Fas det är såklart ganska mysigt också att det alltid finns någon att prata med eller skratta med. Det finns alltid någon som vill ha en kram och finns det inte i detta huset så kan man springa in till grannen. Det finns fördelar med att bo själv men det finns precis lika många som talar för att det är bra att bo i kollektiv också. Jag får helt enkelt ta och försöka vänja mig vid att aldrig vara riktigt ensam. 😉

Kommentera

