Att sätta färg på vården

Jag är ett stort fan av färg. Om jag skulle få välja en färg speciellt så skulle det bli rosa och då helst chockrosa. Nu är det så att jag har valt att jobba inom vården och jag skulle nog vilja påstå att det inte är ett utav de mest färgglada yrkena då alla i princip har samma vita/ljusblå kläder. Möjligen kan man ha gröna eller mörkblå också men där tar det slut och för någon som jag som älskar färg så kan det bli lite för plain och ibland även tråkigt. När jag började plugga till sjuksköterska så hittade jag ganska snart en hemsida som jobbade för att motverka precis detta och sätta FÄRG på vården, denna sida heter Vårdväskan.se och jag tror jag skrivit om dem innan vid ett flertal tillfällen.

Nu är det så att jag har fått möjlighet att få skriva om deras namnskyltar vilka jag i nuläget äger hela 4 stycken. Dels så finns dem som militärklämma 20160413_160931vilka man helt enkelt klämmer fast på sina kläder och de sitter helt okej hela dagen utan att lämna märken på dina kläder. Sen finns det två olika varianter (en rektangulär och en oval variant) som man sätter fast med hjälp utav magnetfäste. Jag måste säga att jag var lite skeptisk till dessa då jag var rädd att magneten inte skulle sitta så bra, men när jag fick hem min på posten och så testade jag den ordentligt vilket ni kan se på bilden här bredvid där jag försöker dra bort den magnetiska namnskylten från min tröja och det gick inget vidare så jag är inte lika skeptisk längre kan jag lova.

Som jag skrivit tidigare så älskar jag ju färg och jag skulle nog säga att dessa namnskyltar är perfekta till att på ett 20160413_160836enkelt sätt sätta lite färg på en annars inte så färgglad arbetsplats. Det som är roligt med dessa namnskyltar är att man kan beställa dem enfärgade eller med olika mönster och figurer. Förra sommaren kom dem exempelvis ut med en regnbågsfärgad variant för att visa sitt stöd till pride-rörelsen. Dom har även mer säsongsanpassade om man (som jag) gillar att variera sig beroende på om det är sommar, vinter, höst eller vår. Som sagt jag har 4 stycken redan (varav en är på jobbet) och älskar hur färgerna är klara och verkligen står ut från namnskylten. Om jag ska nämna en liten negativ sak så är det väl att en del mönster gör det svårt att se texten som står på, men man kan ju alltid välja ett annat mönster eller ha en enfärgad variant med en liten figur på istället.

Som ni kanske redan förstått så tycker jag väldigt mycket om dessa namnskyltar. Dom sprider inte bara färg utan kan också vara en samtalsstartare och göra en stund som känns mörk lite ljusare eller varför inte få någon att le. Såklart måste man inte jobba som sjuksköterska/undersköterska på ett sjukhus för att kunna ha dessa, utan jag skulle vilja påstå att dessa snygga skyltar passar på alla arbetsplatser där man behöver en namnskylt. Det är ju inte bara på avdelningarna på ett sjukhus man kan behöva sprida lite färg, du kan säkert komma på fler platser. Oberoende om du väljer en lite mer diskret färg eller en variant i chockrosa så är jag nästan beredd att slå vad om att du inte kommer ångra dig. Så tryck in på Vårdväskan och köp din egen namnskylt!

IMG_20150529_162001

 

Kommentera

