Vad skulle du göra?

Tänk dig att du går in på exempelvis Facebook och i ditt flöde ser du en bild med texten ”tagga någon som också äter förmycket”. De låter kanske bekant? Ja de är ju inte ovanligt direkt att sådanna bilder cirkulerar där.
Tänk dig nu att bilden med tillhörande bildtext var en bild på dig. Det är såklart inte en utav dina bästa bilder utan snarare en ganska pinsam bild. Vad skulle du göra då och hur skulle du känna dig?

Detta är som sagt ett vanligt fenomen men för de flesta av oss är personen på bilden bara en främling så vi lägger ingen tanke vid vad vi gör. Tänk dig om personen var du och bilden delades över hela världen och människor taggade sina vänner på den bilden som ett skämt. Mitt exempel på bildtext är bara ett av många förslag på vad de kan stå. Detta är ren mobbing men de vi inte vet är att vi alla bidrar till den. Vi är alla mobbare varje gång vi taggar en person vid en sådan bild för vi låter bilden spridas vidare. Ser du dig som en mobbare? Förmodligen inte. Men du har säkert inga problem med att tagga en vän vid ett sådant foto för de gör ju alla andra, ofta flera tusen människor. Men för en gång skull tänk på människan på bilden. Hur kul är det att bli utpekad som tjock, matvrak, ful, konstig, äcklig m.m. personligen hade jag velat gå under jorden om de hände mig. Nästa gång kanske du ska tänka ett varv till för människan på bilden är väldigt sällan påhittad utan en verklig person. Visa lite respekt!

En reaktion på ”Vad skulle du göra?

  1. Mapenier

    Så rätt! Jag har aldrig taggat nån vän i såna bilder. Jag tycker att det är mobbning både mot personen på bilden och den man taggar. Man kanske inte ens vill bli taggad som en som äter för mycket så att alla ens vänner på Facebook ser, inklusive kollegor och avlägset bekanta som man ofta har på fb. Jag skulle inte vilja bli uthängd bland mina fb-vänner för att jag gör nåt excessivt (som äter för mycket) ens om det kanske vore sant.

Kommentera

