Akta din tunga…

Har du tänkt på hur lätt de är att säga fel sak idag? Eller du kanske inte funderar på de? Jag funderar på det i princip varje dag. Antingen handlar de om att säga något som kan misstolkas som en förolämpning emot någon med en annan hudfärg eller annat etniskt ursprung, gentemot kvinnor, män eller emot människor som inte känner sig som varken kvinna eller man, emot människor som inte kan få barn, emot singlar eller mammor och föräldrar över lag. Alltid blir någon förolämpad.

Jag själv kan ju placera mig i singelhögen, jag är kvinna och utan partner vilket i sin tur lett till att jag är utan barn. Jag är även omringad av en hel del nyblivna mammor eller folk som blivit föräldrar de senaste åren. Vilket i sin tur leder till att jag få bita mig i tungan ibland och även läsa en del delade länkar på facebook. Ni vet hur man diskuterar med sina vänner om hur livet ska bli när man gifter sig och skaffar barn, man lovar att hålla kontakten och fortsätta prata men jag tror att man ibland glömmer att diskutera hur man ska kunna ta sig igenom olikheterna tillsammans. De olikheter man nämligen hade innan kommer inte bli mindre när det kommer in ett barn i spelet. Den ena personen blir förälder och den andre är liksom i en annan del av världen. Hel plötsligt kan jag inte säga att jag är trött, för en ny mamma/pappa kommer alltid vara tröttare. Att säga rätt sak kräver en hel del energi, det är svårt att bita sig i tungan men ibland är det nog det bästa sättet. Ibland funderar jag på om detta bara gäller oss singlar eller människor utan barn dock för det är väldigt lätt att slänga ur sig hur vi gör fel när vi ställer frågor och försöker visa omtanke. Sen förstår jag absolut att man blir trött på dem som försöker säga hur man ska uppfostra sitt barn, det är föräldrarnas uppgift och inte en främling eller utomstående. Och jag förstår att man bli trött på människor som beter sig som översittare och rena skithögar, det är onödigt. Men det finns människor som faktiskt bryr sig också, och när man generaliserar alla skriver nedvärderande om dem så kommer någon bli förolämpad även fast man inte tillhör den gruppen. Bara för att du nu blivit förälder ger det sig inte rätt att vara elak precis som att jag som singel och ensamstående inte ska vara det.

Se nu har jag skrivit ett helt inlägg som säkert kommer förolämpar någon. Min poäng är att man borde akta sin tunga. Tänka sig för mer än en gång innan man säger, skriver eller delar vissa saker bara för att respektera dem man har omkring sig. Vissa saker bör sägas högt och andra kan man faktiskt hålla för sig själv då de kommer såra mer än vad de kommer hjälpa och glädja. Kan vi inte visa respekt för varandra  oberoende vilka vi är? Kan vi inte tänka oss för och inte såra varandra medvetet eller omedvetet? Spelar ingen roll vem du är, alla har vi ett ansvar gentemot våra medmänniskor.

Kommentera

