Prins och bästavän?

Hur många gånger har man hört att man inte ska leta efter kärleken utan att den kommer hitta dig när du minst anar det? Jag har hört det många gånger. Det är lätt att säga det men förstår du egentligen vad det betyder? För mig personligen så har jag haft svårt att förstå det uttalandet. Jag tycker det är tråkigt att vänta och om jag kan skynda på processen så vill jag ju gärna försöka. Eller det var i allafall så jag tänkte fram tills ikväll.

Jag satt och bläddrade på fb när en bild swishade förbi. Något i stil med att ”din flickvän ska vara din prinsessa och bästa vän” och det fick mig att tänka till och helt plötsligt kändes letandet mindre meningsfullt. Om min blivande partner ska vara min bästa vän så är det ju helt hopplöst att leta efter honom. Ingen utav mina bästa vänner har jag hittat när jag letat efter dem utan dom har klivit in i mitt liv och helt plötsligt var det som om en pusselbit som varit försvunnet blev hittad. Jag och min vän R vet inte ens hur det kommer sig att vi idag är bästa vänner. Vi kommer inte ihåg det tillfället då vi insåg att vi var menade för varandra för det föll sig så naturligt. Och precis de tror jag på, jag tror att om man ska kunna leva ett helt liv med en människa så måste han/hon vara din bästa vän. Personen måste vara den personen som du vill berätta om din dag för, det måste vara hen som älskar dig även när hen fått se de mindre attraktiva sidorna. Jag vet att om jag ska kunna leva ihop med någon så behöver han kunna få mig att skratta och må bra och det är något jag tror är jätteviktigt i en relation. Men man ska även kunna diskutera de tuffa sakerna. Hen ska inte vara rädd för att torka tårar eller ha ovilja att ta hand om dig när du mår dåligt, snarare tvärt om. Din flickvän/pojkvän måste vara din prins OCH din bästa vän, det tror jag är bästa kombon.

Så se dig omkring. Hur många av dina bästa vänner har du letat efter för att finna? Vi kanske behöver lugna ner och och helt enkelt skapa möjligheter för oss själva att hitta den där bästa vännen. Och nej då menar jag inte att vi ska surfa in på fler dejting-sidor, även fast de kanske funkar för vissa, jag tror vi behöver skaffa oss sammanhang där v umgås med människor. Följ med kollegorna på aw, ta en danskurs, gå med i en kör, börja gå mer i kyrkan och då kanske pröva olika kyrkor tills du hittat rätt, gå med i en bönegrupp, börja träna på gym m.m. Vi behöver våga slita oss från våra skärmar där hemma och även den där saken vi alltid går omkring med i handen (läs mobiltelefonen). Vi behöver titta upp och se folk i ögonen och skapa möjligheter för att hitta nya vänner som kanske kan bli bästa vänner och vem vet, en dag kanske prinsen/prinsessan står där.

10424312_827776107297285_237647221001994565_n-600x600

Kommentera

