Konsten att kunna studera

Jag vet inte hur du fungerar, men jag är en person som skulle kunna ses som ganska lätt distraherad. Ett väldigt bra exempel är när jag ska städa min lägenhet, jag börjar med att plocka undan saker i mitt vardagsrum/sovrum och sedan går jag ut i köket och inser att jag måste diska, så jag diskar lite och sen inser jag att jag måste ju städa toaletten….och så håller det på till jag helt plötsligt inser att jag måste äta eller något annat och då stannar hela processen av. Tänk er nu att denna smått röriga person ska försöka sätta sig ner koncentrerat och plugga till en tenta. Jag vet att många brukar säga att deras hem aldrig är så välstädade som när de ska plugga, hos mig är det tvärt om. Min lägenhet är aldrig så stökig som när jag har en tenta på ingång. För mig är det en lång process med att studera och jag har väldigt svårt att vara hemma när jag ska få något gjort i plugg-väg. Jag måste se plugget som ett jobb som jag går till och gör och sedan kan komma hem och ta hand om de andra. Detta gör dock att jag undviker mitt hem i viss mån under dessa perioder. Det roliga är ju att man hela tiden försöker intala sig själv att jag vist kan sitta hemma och plugga, så jag prövar om och om igen utan vidare framgång. Finns så mycket som distraherar där hemma. En säng, en tv, ett diskberg, tvätt, smink, nagellack, städning, vänner, musik…ja listan kan göras lång. Jag är inte långt ifrån ett hopplöst fall när det kommer till att studera själv.

Men jag fann en lösning. Jag har hittat ett sätt att få plugget att på riktigt bli som jobb, med viss (massa) hjälp från min fantastiska mamma. Hela denna terminen har jag emigrerat hem till päronen veckan innan min tenta. Mina föräldrar är båda lärare och båda jobbar till och med på samma skola (vilket är lite kul) så jag har fått möjlighet att få följa med dem till jobbet och sitta i arbetsrum och som denna veckan i ett rum där NO-lärarna förvarar sitt material. Denna veckan har jag haft nöjet att få umgås med Ben och Benjamin.

12640401_10153364610076305_2714193841922388333_o

Jag pluggar just nu Anatomi och detta var ju perfekt. Jag har kunnat sätta lappar på Ben och Benjamin och verkligen ha tid att koncentrera mig på studierna. Detta har varit en enorm hjälp för min lite lätt distraherade hjärna. Jag har alltid haft svårt med studieteknik, tycker det låter bra men inte kunnat ta till mig det. Jag är en person som vill få saker gjort fort och sen är jag klar. Att då sitta och förbereda sig i veckor inför en tenta är jättesvårt vill jag lova. Att skriva uppsatser är lättare, men tentor är svårt. Tror säkert det finns fler som jag. Jag är så enormt tacksam för att jag har min mamma som har kämpat med mig i flera år nu och försökt hjälpa mig med mina studier. Vet inte hur jag skulle kunnat ta mig igenom allt detta utan henne. Hon är min ”goda fe” och hjälte. Jag önskar jag kan få bli minst en hälften så bra mamma som henne. Det känns så tryggt att ha henne och pappa där bakom mig som liksom stöttar och hejar.

Ne nu måste jag återgå till mina studier. Jag har en tenta att sätta på söndag. Önska mig lycka till.

20160128_104134

Kommentera

