På ett sjukhus

”Du behöver ringa min dotter så hon kan hjälpa mig komma hem.”

Framför mig i sängen ligger en person som kanske inte skulle räknas som helt klar. En person som kanske är lite dement. Personen är äldre och är inlagd pga operation. Planen är inte att personen ska hem förens allt är under kontroll, tidigast efter helgen.

”Du behöver hjälpa mig ringa min dotter så jag kan åka hem innan ni stänger här.”

Jag inser att personen inte vet vart hen är. Personen vet inte att det är ett sjukhus och avdelningen är öppen 24 timmar om dygnet. Jag försöker snällt förklara att det inte är någon brådska och att hen får sova hos oss inatt då vi inte stänger eller kommer kasta ut hen ifrån avdelningen.
Tänk va läskigt de måste vara. Du ligger i en säng på ett rum. Kanske är du själv, kanske delar du rummet med en eller flera andra främlingar. Du vet inte vart du är, du vet inte vad som hänt  och du kan inte redogöra för vad som kommer att ske. Du är helt utelämnad. Tänk va läskigt.

Jag möter många olika människor på mitt jobb. Allt från människor som är friska men med små åkommor till dem som förmodligen aldrig kommer kunna åka hem igen. Jag möter familjer som har hopp om framtiden och dem som tar en dag i taget och försöker göra det bästa av den tid som finns kvar. Jag möter människor från alla delar av livet. Vissa dagar önskar man att man hade superkrafter och kunde läka sår, både fysiska och psykiska. Jag vet att jag suttit vid sängar och bett om frid och att smärtor ska få försvinna. Jag har hållt händer och försökt inge lugn. Jag har skrattat så jag får ont i magen och skämtat. Och jag har aldrig ångrat mitt val att jobba i vården en sekund. Varje dag får jag hjälpa någon. Om det så handlar om att hålla en hand och säga att hen kan vara lugn för vi har alltid öppet. Om det så är en kram eller ett leende eller kanske möjlighet att svara på de där frågorna. Mitt jobb är att finnas till. Mitt jobb är så mycket mer än bajs.

with love! ❤

Kommentera

