Vem är jag?

Jag är 25 år. Född in i en familj med en kristen mamma och pappa. Båda föräldrarna svenskar. Nu mera är båda lärare och enligt mig väldigt kloka och smarta med sunda värderingar. Dessa två människor hjälpte mig att forma min uppväxt och gav mig reglar att följa och gav mig en grund att stå på. Jag såg upp till dem och gör det fortfarande. Deras människosyn var en utav de saker som jag tog med mig och deras engagemang och vilja att hjälpa människor inspirerade mig att vilja jobba med människor även jag. Min tro på Gud är en annan sak som format mig till den person jag är idag. Bibelns ord om kärlek och människors lika värde är en utav mitt livs grundpelare. Synen på barn som något så enormt dyrbart är för mig en självklarhet. Att möta en människa så som jag vill bli bemött gör att jag varje dag försöker le emot kassörskan på Ica eller tala med mina vårdtagare på jobbet så som jag skulle vilja bli talad med. Jag försöker hålla fast vid min barnsliga sida och älskar att leka, busa och pyssla. Musik är otroligt viktigt då de kan påverka mitt humör precis som vädret utomhus. Precis som min mamma älskar jag när mörkret börjar falla utomhus så jag kan tända alla de ljus som är strategiskt utplacerade i min lägenhet. Jag är inte politiskt aktiv men har starka åsikter och säger gärna vad jag tycker i olika viktiga frågor om någon frågar.

Det finns mycket som formar en människa till den personen som de är. Jag är långt ifrån ETT utav alla ord som skulle kunna användas för att beskriva mig. Jag är inte bara dotter eller bara kristen, jag är dotter OCH kristen. Jag är inte bara svensk eller bara social, jag är svensk OCH social. Jag är så mycket mer än ett ord. Men jag är också alla de där sakerna. Även fast jag kanske inte gillar alla orden eller gillar en del utav de fack som vissa ord placerar mig i så måste jag acceptera att de finns. Gillar jag inte det så får jag ju jobba med det. Tycker jag inte att ett ord passar på mig så måste jag ju ta reda på vad som fått det att hamna på min lista och sedan jobba på att får bort det. I slutändan är det du som bestämmer hur ditt liv ska formas och vem du är som person. Du formas av människorna runtomkring dig men dina åsikter är dina egna och hur du väljer att tänka är upp till dig. Så vem väljer du att vara? Vilka ord tycker du passar in på din lista?

Kommentera

