Familjen ur betraktarens ögon

Vad är en vanlig familj? Hur ska en familj vara för att klassas som ”normal”? Är det en familj med två vuxna, en mamma och en pappa, och två barn och då gärna en tjej och en kille. Är det en ”normal” familj? Jag vet att jag ofta tänkte på det som barn att en vanlig familj är en familj med bara två barn och en mamma och pappa. Själv kommer jag ju från en i så fall ovanlig familj för vi är fyra barn. Anledningen till att jag reflekterade över detta som barn var att många djurparker och liknande har familjerabatter och då gäller dessa en familj med två vuxna och två barn. Vi var alltid förmånga för den rabatten. Men jag skulle inte vilja byta bort något av mina syskon mot en rabatt på en nöjespark.

Men har du tänk på att den familjen du vuxit upp i förmodligen anses vara annorlunda på något vis i betraktarens ögon? Vi är ju nämligen så duktiga på att jämföra våra egna erfarenheter mot andras. Antingen för att finna brister hos den andre eller hos en själv. Varför tror jag ingen egentligen vet svaret på men förmodligen för att i första hand försöka boosta oss själva.
Vi i min familj hörs och syns en del. Vi pratar mycket och älskar att diskutera. Men vi älskar också med hela hjärtat och försöker ta hand om dem i vår omgivning. Vi skulle göra allt för varandra och även flytta berg om vi var tvungna. Alla som träffar mig eller min familj ser inte hela bilden utan fastnar vid den högljudda delen och kanske väljer att backa och kan då missa den andra halvan vilket är synd. Men jag vet att jag personligen gör samma sak. Jag dömer människor för fort ibland. Det är så lätt att backa och då missar man det som gömmer sig under ytan. Jag försöker öva mig på att sluta och jag tror att fler människor skulle behöva det.

Vad är en normal familj? Jag skulle säga att det är en familj med människor. Det kan vara en Mamma & pappa eller kanske två mammor och två pappor. Det kan vara ett barn eller varför inte 7? Jag tror att det handlar om en grupp människor som bryr sig om och älskar varandra. En grupp människor som inte kan leva utan varandra. Kan det vara en normal familj?

with love! ❤

Kommentera

