Söndag…min dag

Jag är en person som gillar rutiner. En person som gillar att ha koll på vad som ska ske och när saker ska ske. Jag har gärna kontroll. Förlorar jag kontrollen kan jag få en liten panik-känsla i bröstet och i värsta fall om jag förlorar kontrollen över mycket kan jag få ångest. När ångesten försöker krypa sig fram lägger jag mig på golvet. Golvet är mitt safe-space. I min lägenhet är det min stora matta, där hamnar jag när livet känns rörigt.

För att kunna behålla kontrollen och lugnet så har jag mina söndagar. De är den enda dagen i hela veckan jag egentligen har koll på. Jag har sovmorgon och sen från kl.12 är jag i kyrkan och fixar inför dagens gudstjänst och sen är det gudstjänst,  fika och efter de plockar vi ihop. Det är samma sak varje söndag. Och kvällen är till för mig. Det är min stund i veckan. De är då jag tänder mina ljus och kryper upp i hörnet på min soffa och bara varvar ner. Jag försöker samla tankarna och liksom smälta vad som hänt i kyrkan och i veckan. Laddar batterierna. Det är min stund. En stund då allt runt omkring får vänta och det är otroligt skönt. Därför brukar jag kalla mina söndagar för heliga.

Jag tror att alla kan behöva ha en egen dag ibland. Och det behöver som sagt inte vara en hel dag utan en kväll kan räcka. Men vi måste lära oss att fokusera lite mer på bara oss själva. Vi stressar så mycke ibland att vi glömmer pausa. I min familj gjorde vi söndagen till en dag som skulle spenderas med familjen. Kanske kan funka hos er också?

Kommentera

