Ett nej är inte ett kanske

Jag vet inte om du någonsin befunnit dig i en situation då du sagt nej till någon men personen har ändå fortsatt med det den gjorde. Det kan handla om en himla massa olika saker. Telefonförsäljare, grupptryck i skolan eller kanske kuddkrig med partner som övergår i att kittlas. Jag vet inte om du någonsin varit med om detta. Men jag har de.

Jag funderar på om vi ibland lever i en tid då ordet nej inte alltid betyder nej. Ibland tror jag att vissa misstolkar det för ett kanske eller ja istället. Nej är inte längre tillräckligt. Har det någonsin varit de? Var de bättre förr? Ändå är det ett nej som borde avgöra om du vill veta mer från Telefonförsäljaren eller inte. Det borde räcka med ett nej för att stoppa grupptryck i skolan. Och om du säger nej till din partner borde de räcka med en gång. Vill du att hen ska fortsätta är nej fel ord att använda. Nej borde aldrig vara ett kanske. Nej är mer ett sluta.

Om alla missbrukar dessa egentligen väldigt viktiga och meningsfulla orden så förlorar de sin mening. Dom slutar göra nytta är jag rädd. Hur gör vi nej till nej igen?

Kommentera

