Tvångstankar.

Ibland förvånar jag mig själv. Inte har väll jag tänkt på att jag har vissa specifika sätt att göra saker på. Vi kanske alla är sådana? Alla har vi vårt sätt att vika tvätten eller diska eller kanske andra saker man gör här hemma. Jag tar alltid ut den högra linsen före den vänstra när jag tar ut linserna på kvällen exempelvis och jag kan räkna upp massa små saker jag alltid gör likadant. Men det som får mig att skriva detta inlägg är nog egentligen mer mitt kontrollbehov. Jag är den personen som viker mina handdukar på ett specifikt sätt och om någon ska hjälpa mig och gör fel så gör jag om. Jag vill hålla handen på ett specifikt sätt och om något finger hamnar fel så är det som om det kryper i handen på mig. Det är fel och måste rättas till.

Mitt kontrollbehov är något som lätt går ut över andra. Gör man fel så händer de lätt att jag går efter och ”gör de rätt” igen. Jag gör det hällre själv än att säga till personen i fråga i vissa fall. Jag jobbar på att försöka använda orden, men visar hällre direkt. Det är så enerverande om något inte blir enligt min plan och mitt tänk. Och jag vet att det finns fler som är som jag. Det blir nästan tvångstankar av det. Jag vill inte såra men tänk om det blir fel? Jag vill inte göra dig ledsen och därför fixar jag till det när du inte ser. Handlar det om att exempelvis hålla handen kan du ge dig sjutton på att du kommer märka om något är fel. 😉

Tänk att man kan ha så många konstiga saker för sig. Har du tänkt efter vad du gör egentligen? Du kanske alltid måste byta byxor när du kommer hem eller kanske tar du alltid på dig vänster strumpa först? Tänk efter lite så ska du se att du kommer på ett helt gäng med saker. 

Kommentera

