Uppsatsen från ……..

Det finns inga ord för hur frustrerande det kan vara att skriva en uppsats. Sen är det skillnad på en vanlig uppsats som man skrivit en massa gånger och på en C-uppsats som man förmodligen inte skriver mer än typ en gång. En vanlig uppsats kan man ju kasta ihop på några timmar kvällen innan den ska vara inlämnad, för vem har inte gjort det egentligen? Men en c-uppsats kräver mer energi och planering. Man ska söka upp en massa artiklar som ska uppfylla ett mål och ett syfte på ett helt annat vis. Det är fruktansvärt energikrävande och man blir lätt trött och smått irriterad. Så fort jag sitter framför datorn med skiten så känner jag en frustration som växer inombords. Jag känner pressen från att jag vet att den ska vara klar snart, från att jag vet att vi har handledarträff nästa vecka och från att jag vet att vår handledare vill att vi ska ha nått vissa mål till dessa träffarna. Detta är en enorm press! Och jag funkar otroligt dåligt under press. Det låser sig. Men detta har jag inte tid med! Jag måste ju få saker gjorda! Jag måste ju lösa detta.

Men var hittar man en motivation som funkar? Hur hittar man energin som behövs för att jobba emot frustrationen? Det funkar inte att pressa mig mer. Det funkar inte att ge mig massa ”du är så bra”, ”du kan lösa de”, ”ge inte upp”. Jag låser mig. 

Om 2 månader tar jag examen. Om 2 månader ska min utbildning till sjuksköterska vara klar. Om 2 månader behöver jag ha lite koll. Och om 2 månader ska vår c-uppsats vara inlämnad, klar och godkänd. Detta måste gå! Detta måste vara min motivation! Detta måste göra att jag vill bli klar och kan lyckas. Detta måste vara min grej! Jag måste hitta styrka i detta. Jag kan, jag vill, jag kommer att lyckas!

Kommentera

