Att spela död och alla helgons dag.

Jag vet inte vad du gjorde igår men ganska många spökade ut sig och försökte efterlikna något dött på ett eller annat sätt. Jag var en av dessa utspökade människor. Jag såg riktigt freaky ut. Blid och likblek hud, ja men de är vanligt på halloween. Denna högtid vi importerat från landet där borta. Människor ser sin chans att få se ut precis så som man vill och de är ganska vanligt med skelett, zombies och andra döda varelser. Skottskador eller varför inte sminka dig så de ser ut som att du öppnat upp hela ditt ansikte med en dragkedja? Vi går banans på temat döden. Vissa klär ut sig till levande ting också, men jag tror ändå döden är mest vanligt.

image

Idag, dagen efter är det Alla helgons dag. Idag tänder vi ljus på våra nära och käras gravar för att hedra deras minne och visa att vi saknar dem och tänker på dem. Idag sänder vi en tanke till alla den som fått lämna oss och inte finns hos oss längre. Jag vill tro att dom av mina kära som gått bort fortfarande finns närvarande någonstans och vakar över mig. Jag saknar dem ofta och tänker på dem så ofta jag kan. För mig är de en trygghet att veta att exempelvis min farfar finns hos mig varje dag och skyddar mig, eller att min morfar ler mot mig när han ser mig i min scoutskjorta. Min farfar är en av de anledningarna till att jag kämpat mig igenom min utbildning till sjuksköterska. Han var en av mina absoluta favoriter bland människor. Min morfar fick jag aldrig träffa men jag fick en annan morfar som jag har haft turen att få växa upp med. Livet är så skört och jag tror de är viktigt att komma ihåg.

Dessa två dagarna är som natt och dag. Och när jag tänker på de känns de knäppt att spöka ut sig till döden ena dagen och hedra de döda andra dagen. Tänk vilka helknäppa traditioner vi har.

image

Kommentera

