Tid…

Det finns dagar då tiden skrämmer mig. Kalla de vad du vill, men att tänka på framtiden kan vara läskigt. Jag kan finna mig själv med en klump i magen tänkandes på framtiden. Det är så lätt att spela tuff på utsidan. De är så lätt att ta på sig en fasad. Men jag gillar inte tanken på att tiden går. Jag vet att jag med tiden har vuxit ifrån människor. Jag har förlorat vänner och i och med mitt jobb så vet jag att med tiden så försvinner nära och kära. Jag är livrädd för att en dag sitta och sakna folk som står mig nära. Jag älskar så många så väldigt mycket att jag vet inte hur jag skulle kunna hantera om dom försvann. Bara tanken gör så galet ont.

Vi lever i en tid då det är så lätt att hata. Folk krigar och slåss. Man hatar folk för att de har åsikter som inte stämmer överens med ens egna. Man ser snett på människor för att de älskar någon av samma kön eller gillar att klä sig på ett annorlunda sett. Vad är de för fel på oss? Varför slösar vi tid på att hata och tycka illa om våra medmänniskor?! Varför slösar vi bort dyrbar tid på att klaga och tycka illa om människor?! Varför slösar vi bort den begränsade tiden vi fått här på jorden på att vara arga och bittra?

Jag är rädd för tiden. Jag är rädd att jag inte ska hinna säga till mina nära och kära att jag älskar dem tillräckligt mycket. Jag är rädd att jag inte ska hinna visa för mina vänner och familj hur mycket dom betyder för mig. Jag har mött dom där ensamma människorna vars familj dött ifrån dem. Jag har mött de där bittra människorna som önskar att de kunde spola tillbaka tiden. Men jag har även mött de där människorna som har fyllt sina liv med glädje och kan se tillbaka på ett rikt liv fullt med kärlek och glädje. Ett liv är inget liv utan vissa motgångar, men man får inte glömma att fylla ut tiden mellan motgångarna med glädje och hopp.

De som skrämmer mig mest med tiden är att jag inte kan kontrollera den. Vad som än händer så kommer den fortsätta att ticka. Ibland kommer den att kännas långsam men dem kommer alltid gå. Allt vi kan göra är att försöka ta vara på den. Försöka att älska varandra. Njuta och leva. Glöm inte att skratta och att säga till dom som står dig närmast att vi älskar dem. Slösa inte tid på att hata eller på att tycka illa om människor som är olika dig själv. Välj att vara den bättre människan och ge kärlek istället.

Kommentera

