5 arbetsdagar i veckan…eller?

Jag vet ju inte om du som läser detta någon gång har studerat, men du borde ju i allafall gått i skolan några år. Jag vet inte om du stött på uttrycket ”den ska lämnas in 4 arbetsdagar innan redovisningen”. Om inte annat kan du ju ha stött på ordet arbetsdag några gånger. Min fundering är väl vad som räknas som en arbetsdag?

Jag försökte söka runt lite för att få en definition på vad en arbetsdag är och det jag kan få ut av denna sökning är kort och gott ”en dag då man jobbar”. Så en arbetsdag skulle för de flesta vara måndag-fredag. Detta tycker jag är intressant, för jag som jobbar (eller kommer jobba) inom vården så borde i så fall alla dagar i veckan räknar som arbetsdagar. Det gäller ju dem som jobbar i mataffärer och ja egentligen alla utom lärare när man tänker efter. De är få jobb där man inte jobbar på helgerna idag. Men ändå så räknas bara måndag-fredag som arbetsdagar eller?

När mina lärare kommer och ger mig en uppgift och säger att den ska vara inlämnade 4 arbetsdagar innan seminariet som vi ska ha på torsdagen, innebär det då fredag veckan innan eller på söndagen? Det man fått prenta in i huvudet är ju att det borde vara fredagen, men de är ju egentligen 6 dagar innan vi ska ses. Och om jag nu då jobbar helgen så kommer ju detta vara arbetsdagar också. Hur fungerar de? Räknar vi alltid efter lärarens arbetsdagar som är måndag-fredag? Eller kan det ibland vara min egen arbetsdag?

Vad tycker du? Vad är egentligen en arbetsdag? Är det måndag-fredag eller kanske tisdag-lördag? Hur ser din vecka ut?

Kommentera

