In love and war

De värsta jag vet är att förlora kontroll eller att inte ha koll. Ja de tillhör i allafall topp 5 över saker jag inte gillar. De värsta med detta är att i många situationer krävs det att du ska kunna släppa kontrollen och låta någon annan styra. Till exempel när man jobbar i grupp eller sammarbetar eller varför inte i en relation när du älskar någon. Vist känmer man sig ganska sårbar och blottad när man inser att jag måste släppa tyglarna och låta någon annan ta över? Man måste lita på att den andre personen vet vad den gör och kan klara uppgiften utan din hjälp. Du kan finnas där och stötta men du kan inget göra.

Jag är inte så gammal. Jag har nyss fyllt 24 år och jag har många år på mig att lära mig att kontrollera detta kontrollbehov. Men jag vet att det är läskigt. Jag vet att det känns jobbigt och jag vet att andra kan göra samma uppgifter minst lika bra som jag. Men när det kommer till kärlek känns allt så väldigt läskigt och för jobbigt. Om det har att göra med tidigare erfarenheter eller bara rädslan över att förlora kontrollen och såras, det går att diskutera. Släpper jag kontroller under ett grupparbete blir aldrig skadan så stor att det inte kan fixas eller gör psykiskt ont. Men i kärlek sätter du ditt hjärta på spel med risken att det kommer trampas på och kastas bort. Det kan ta tid att läka från att ha fått sitt hjärta krossat. Men läka gör man. Med hjälp av kärlek, omsorg och tid så läker även ett krossat hjärta. Så jag har lärt mig att man måste våga chansa och släppa tyglarna om man ska lyckas.

Kommentera

