Nej är alltid nej och aldrig ja

När jag gick i skolan så fick jag lära mig att ordet nej betydde att man inte vill något och att ja är att man är positiv till något. Om en person svarar nej på en fråga eller handling ska detta betyda att man inte vill. Men betyder nej fortfarande samma sak idag?

Hur många gånger har man inte läst om tjejer som blivit våldtagna och sen förlorat i rätten? Anledningen är dock ofta att de inte sagt nej, men ändå!  Jag vet killar som knappt vet betydelsen på ordet nej. Vilka man tillslut får klippa till, putta undan eller skicka någon av sina killkompisar på. Vad händer när ordet nej helt plötsligt förlorar sin mening och man måste bli fysisk? Jag blir så ledsen när jag läser om tjejer som blivit våldtagna och skadade för livet. Hur de har orkat anmäla de som våldtagit dem och sen suttit på långa rättegångar vilka i många fall slutar med att våldförarna vinner och går fria. Hur är detta möjligt?!!! Hur kan de bli fria? Hur kan de komma undan genom att tjejen inte sagt nej?!! Skulle dom slutat om hon hade sagt nej? Hur ska hon kunna bevisa att hon sa nej? Det är ju ord mot ord! Vem är hennes vittne?

I Sverige är det olagligt med våldtäkter men om personen inte sagt nej så räknas det inte. Vad är logiskt med det?! Hur ska jag kunna lära mina döttrar att lite på rättssystemet om man inte får hjälp utav det? Hur ska vi kunna lära våra barn att följa lagen och lyssna på polis om våra fall inte tas på allvar?! Ett nej är alltid ett nej, men alla lyssnar inte på ett nej.

Kommentera

