Söndagkväll i grottan

Ni som följer min blogg vet att jag brukar bli lite, vad heter de…filosofisk på söndagkvällar. Denna kväll är inte annorlunda. Jag sitter hemma i min soffa med svtplay igång på datorn. Det som spelas är Jills Veranda med Kristian Gidlund som gäst.

De flesta idag vet vem Kristian var. Han dog i september förra året av cancer i magen. Han hade då bloggat om sin sjukdom och även skrivit en bok med delar från bloggen. Hans liv och upplevelse har berört många och den senaste veckan/veckorna har han berört mitt liv.

Jag ska i sommar jobba på onkologen på Ryhov i Jönköping. Detta är nog en utav anledningarna till att jag börjat läsa Kristians bok bland annat. Jag har funderat mycke på ett liv med cancer och hur mitt lic skulle bli om jag någon gång drabbades. Jag känner folk som haft cancer och kommit ur det levande och friska så jag vet att hopp finns. Sen har man sett filmer om folk som fått dödsdomen och hört berättelser. Hur skulle jag reagera om det var jag?

Jag tror att jag skulle gå direkt in och beställa en rosa peruk på nätet. Jag skulle ta min chans att ha peruker i alla dess färger och former. Jag skulle inte tycka om att veta att min tid var begränsad. Jag skulle vilja hinna med så mycket och vara så ledsen över att lämna alla som jag älskar. Livet är så väldigt skört. Men jag vet inte om jag skulle vara rädd för döden mer rädd dör att lämna alla. Jag gillar ju inte att göra folk ledsna och såra dem. Jag skulle önska att jag hann berätta hur mycket jag älskar dem.

Därför gör jag det varje dag. Du vet inte vilken dag som är din sista. Ta vara på dom du älskar och glöm inte att berätta för dem hur mycket de betyder för dig. Glöm inte att krama om dina vänner och berätta varför dom behlvs i ditt liv. Och glöm inte att skratta och ha kul tillsammans! Njut av allt du har och får uppleva! Varje sekund är en gåva.

Kommentera

