Pluggmode

Det där med att studera på högskolan. Tänk vad mycket man skulle kunna säga om det. Jag minns inte ens längre hur det var att gå i grundskolan för jag har gått så pass länge på högskolan. Men jag skulle rekommendera alla att gå på högskolan. Jag har gått på högskolan i Jönköping i snart 4 år. Eller egentligen har jag studerat på heltid i snart 2,5 år och haft studieuppehåll i sammanlagt 1,5 år. Jag har älskat min tid som student. Även fast det blivit mycket studier och många långa timmar sittande framför en dator med böcker i högar omkring mig så skulle jag inte vilja byta bort en sekund. Okej jag skulle gärna byta bort alla gånger då jag fått tillbaka failade tentor, men vem vill inte det?

Så nu sitter jag här igen på biblioteket med en datorn framför mig. Jag har varit på bibblan sedan kl.10 i morse. Idag har fokusen legat på grupparbete och då handlar det om en examinationsuppgift som ska vara inne på tisdag. Tänk va många timmar något sådant kan ta att göra. Vi har suttit och diskuterat och argumenterat och skrivit i många långa timmar. Och framåt har vi ju kommit. Men nu känns det mer som att alla ord flyter ihop och bildar alla möjliga konstiga meningar. Meningar som egentligen är simpla får helt plötsligt väldig luriga betydelser. Det borde nog vara ett bra tecken på att nu är det tid att ge upp för idag. Det är nog tid att plocka ihop datorn och gå hemåt i den lite gråa kvällen. Och det har ju typ hela gruppen gjort. Vi är två kvar. Så det kanske är tid ändå att tacka för idag.

Har du någonsin funderat på att studera på högskolan? Funderat på att plugga något lätt eller kanske gå en hel utbildning? Du kanske är rädd för att det kommer vara svårt eller mycket plugg? ”Tänk om det är som på gymnasiet med 10 kurser samtidigt och 5 prov på en vecka”. Det bästa med högskolan är att du som mest har TVÅ kurser samtidigt. Jag har haft det en gång under mina år här och då hade vi ändå tentorna med 2 veckors mellanrum. Det är helt okej. Det handlar om saker du är intresserad av (för det mesta) och som du kommer ha användning av i ditt arbete (om du läser ett program). Det är kul och det finns massor att göra på fritiden om man bara vet vart man ska vända sig.

I Jönköping på högskolan finns det ett underbart och kul studentliv. Det finns massa olika organisationer som man som student kan engagera sig i och på så sätt möta massa nya och roliga människor. Du kommer ha otroligt kul och växa som människa! GÖR DE! Sista ansökningsdag för att börja studera på högskolan är 15 april, SÖK! Du kommer ha kul!

Och är du intresserad av att studera på högskolan i Jönköping så har vi öppet hus den 29 mars mellan kl.10-14. KOM och prata med exempelvis mig om vad vi har att erbjuda. Kom och känn lite på skolan och miljön och kolla in Jönköping som stad. Det kan bli kul!

En reaktion på ”Pluggmode

Kommentera

