Olika är positivt!

Jag läste en jättebra artikel i lördags tror jag de va. Den var i Aftonbladet (jag vet vad ni kanske tycker men den var bra). Det var en debattartikel om att barn är olika, tjejer och killar alltså, och vi borde tänka på de när vi uppfostrar dem och inte vara så könsneutrala. Nu vet jag att några av er blir upprörda (för de blev några när jag delade den på fb) men vänta lite innan ni hugger mig vid fotknölarna.

Det personen i artikeln skrev var att vi som personer har olika förutsättningar och att om vi inte från börjar ser detta så missar vi en chans. Flickor ses ofta som små, söta och duktiga, dom är motiverade och lydiga. Pojkar ses som högljudan, bråkiga, omotiverade. Det personen i artikeln ville få fram (tror jag) är att vi ska försöka vända trenden. Vi ska uppmuntra tjejer att ta plats och visa framfötterna, våga chansa och lyckas på så sätt. Vi ska även motivera killarna så att de ser att de kan lyckas och vara fina människor och inte vara de buffliga typerna. Alltså jämna ut gapet mellan oss.

Jag tyckte det var en bra artikel och jag ska försöka länka den här i morgon när jag har datorn så du kan läsa den också. Snälla lämna inga kommentarer innan du läst artikeln OCH tänkt över de som skrevs. Ibland är vi så snabba med att hugga och de blir så fel.

Innan jag avslutar vill jag bara tillägga att jag säger inte att de är fel att tycka annorlunda. Jag tycker snarare vi borde sluta vara så rädda för ordet olika. Vem sjutton vill vara lika!? Inte jag i allafall! Jag är glad att jag INTE är lik en man och att jag även är olik många av mina kvinnliga vänner och bekanta. Våga vägra lika!

Kommentera

