En jul med en främling.

Dagen innan tredje advent. En helt vanlig lördag i december. Marken är fuktig och långt ifrån vit av snö. Jag har pysslat hela långa dagen. Jag har städat i ordning, diskat all disk och kokat min första satts knäck plus att jag byggt ett pepparkakshus. En långt ifrån stressig dag men istället en mysig dag. En dag jag gärna hade delat med någon. Men idag blev de med mig själv.

Ibland kan man kanske behöva dagar i ensamhet för att kunna få lite distans till den vardag man annars lever i. Jag har många fantastiska vänner. Jag har en familj som älskar mig. Jag har en underbar lägenhet och ett jobb. Jag är så otroligt lyckligt lottad. Jag skulle inte kunna förställa mig en liv utav mina människor. Utan all den kärlek som faktiskt finns omkring mig. Att fira jul utan min släkt och familj är otänkbart.

Men tänk att det finns dem som är ensamma. Som under julen sitter själva hemma och kanske tittar ut genom fönstret och längtade efter det jag har. Det finns dem som inte ens har ett hem utan sitter på en bänk eller ute någonstans. Jag önskar alla fick känna den lyckan som jag får varje år.  Tänk om jag kunde ge min lycka till någon som var mindre lyckligt lottad. Om jag kunde få ge någon en plats i mitt ”stall”.

Varje år så hör jag julevangeliet mer än en gång. Jag älskar den berättelsen. De är berättelsen om hur en kvinna och en man behöver åka från sitt hem för att skattskriva sig i den stad där mannen är från. Kvinnan är höggravid och ska i vilken sekund som hällst föda barn. Men hon är lugn. Hon vet att barnet inte kommer komma fören det är tid. När paret tillslut når Betlemhem så är det fullt i alla hus. Inga av hotellen eller värdshusen har rum för två till. Tillslut får mannen smått panik och säger till den sista värdhusvärden att de inte behövs mycket, bara något ställe där de kan sova så att kvinnan kan få tak över huvudet. Värdhusvärden tittar på den höggravida kvinnan och säger ”jag har ju en plats, men de är i ett stall bland djuren”. ”Vi tar de” säger mannen. Och tur var väl de för den natten föddes en barn som ska frälsa världen och sprida glädje och lycka till så många. Magiskt!

Kommentera

