Nej tack, jag hinner inte

De började igår. Jag frys nästan så jag skakade. Mitt huvud var tungt och luddigt. Min näsa började så smått att fyllas med snor. På morgonen när jag vaknade var de ett faktum. Min kropp har nu invaderats av höstförkylningen! Jag snorar och fryser hela tiden. Som tur är så är de inte så illa än så jag kan nog göra allt som vanligt och gå till jobbet i morgon. För vem har tid med att ligga hemma under täcket och vara sjuk idag? Inte jag i alla fall. Jag hinner inte.

Idag ska jag plugga psykologi och jag ska en sväng till Ryhov för att få info om att jobba där i sommar, jag ska även hinna äta någonstans där mitt i mellan och om jag orkar och hinner ska jag ner till kyrkan på scout. Jag hinner inte vara hemma och vara sjuk på heltid, de funkar inte. De passar liksom inte i planeringen alls. Men de jag kan göra är att stanna hemma och plugga så jag inte påfrestande kroppen mer än nödvändigt. Så idag blir de te och plugg på hemmaplan.

De är ju lite sjukt att man kan känna en sådan press att man inte ens hinner vara sjuk. De är som att det borde ingå i den årliga planeringen. Semester i juli, jobba resten av året förutom v.5 och 48 för då kommer jag vara sjukskriven. De är inte lätt att vara en del av samhället idag, alls kostar antingen pengar eller så får du betala i psykiskt välbefinnande. Vi glömmer ofta bort att ta hand om oss själva. Vi är mer stressade och mår mer psykiskt dåligt än innan. Vi behöver helt lediga dagar. Vi behöver lite mer lugn och ro ibland. De finns ett talesätt som säger att ”tid är inget man får, det är något man tar sig” och jag tror vi behöver ta oss tid till att stanna upp ibland. Ibland måste man få gå i pyjamas hela dagen eller ligga i sängen till långt in på eftermiddagen. Ibland måste vi få tid till att njuta av livet och vara oss själva. Jag försöker ta den tiden. Jag har insett att jag måste ha den.

Men inte idag. Idag har jag för mycket att göra. Idag måste jag vara effektiv! Idag måste jag få saker gjorda samtidigt som jag kurerar mig från min förkylning. Idag är inte en slappar-dag.

Kommentera

