Legetimerad alltiallo

Jag tillhör den där skaran som vaknar och blir lite glad inombords när jag inser att jag ska jobba. Sen hoppas jag för en stund att det inte ska bli för tungt för min hjärna. Efter de sätter jag på mig ett leende och drar iväg. Jag jobbar som timvikarie i en hemtjänstgrupp i Jkpg och älskar det. Jag älskar mitt jobb.

Vad tror du att man gör inom hemtjänsten?

Jag kan nästan lova att det första som dyker upp i mångas huvuden är ”torkar bajs”. Ja men vist har jag under mina år inom hemtjänsten torkat bajs, men det är inget jag gör varje dag eller vid varje besök. Om jag skulle försöka förklara mitt jobb då, hur skulle jag beskriva det? Jag är en alltiallo. Jag lagar frukost och hjälper folk upp ur deras sängar, jag stöttar vid påklädning och klär på folk. Jag duschar, tvättar, städar och diskar hos människor. Jag slänger soppor och bäddar sängar och assisterar vid toalettbesök. Men framför allt så skrattar jag, lyssnar på historier och pratar men människor som levt och upplevt saker som jag bara kan önska att jag skulle hinna med innan jag blir gammal.

Mitt mål varje morgon då jag stiger in hos någon är att få dem att må bra och kanske i bästa fall få skratta gott. Och jag har tanter och gubbar som många gånger har fått mig att vika mig dubbel av skratt. Bara för att man bli gammal så betyder inte det att man förlorar sin humor eller sin förmåga att le och ha kul. Många av dom jag jobbar med är friska människor som bara inte orkar lika mycket längre och behöver lite stöd eller som är ensamma och behöver sällskap. Sällskap är något som alla kan behöva ibland. Någon som sitter med vid matbordet och för en konversation medans man äter eller som går ut och promenerar.

Jag älskar mitt jobb. Jag slänger mer soppåsar än vad jag torkar bajs. Så om du vill ha ett roligt sommar-/extrajobb och har ett öra att låna ut och en vilja att hjälpa andra så tycker jag du ska jobba inom hemtjänsten!

Kommentera

