Förlåt jag ville inte såra dig

Jag har aldrig sett människor för deras färg på huden eller utifrån vilket land de ursprungligen kommer från. Jag ser än människa för den person de är. Det är inte färgen på någons hud som gör en person. Det är så väldigt mycket mer som gör en människa till en individ.

Men vad är de som händer just nu? De känns som att folk börjar bli rädda att använda sig av färger som säger att vi skiljer oss åt. Okej, negerbollar är inte okej för ordet neger är faktiskt ett skällsord, men bruna bönor eller vitlök? Varför är det fel att säga att bönorna i burken är bruna? Det finns vita och röda bönor också! Det är ju bara ett sätt att säga vilken färg det är på bönorna! Och vitlök sen, det är ju VIT lök! Varför är detta fel? Jag blir inte stött av ordet vitlök bara för att jag har en så kallad vit hud. Finns det seriöst människor som alltså blir stötta av ordet bruna bönor?!

Har inte detta gått lite väl långt? Börjar vi bli så rädda för att göra fel att vi tillslut kommer leva i ett land där allt är beigt eller där färger inte kommer få existera? Var kommer detta sluta? Hur långt kan man gå egentligen? Jag blir seriöst lite rädd! Varför måste allt vara så jobbigt. Kan vi inte bara leva tillsammans som de människor vi är, oberoende om vi är mörkhyade eller har ljus hud, om vi är troende eller icke troende. Varför kan vi inte bara leva tillsammans som människor och individer?

 

Kommentera

