Din plats i sängen

När jag flyttade hemifrån hade jag en plan. Jag skulle ville ha en säng stor nog för två personer men ändå lagom för mig så jag bestämde mig för att skaffa en 140x200cm säng. Hemma hos mina föräldrar hade jag en 120x200cm säng så det var ju helt klart en uppgradering tyckte jag. Sen när jag väl började sova i den insåg jag att jag kunde ligga ungefär exakt som jag ville om de så var i ena kanten eller i mitten eller diagonalt över sängen, allt liksom funkade. I och med detta började jag ligga i mitten av sängen, det blev liksom min plats.

Så låg jag tills jag hittade en kille som helt plötslig sov hos mig när vi träffades. Vi blev ju så småningom tillsammans och man hittar liksom sina rutiner. Helt plötslig hade vi bestämde platser i sängen. Var vi hos mig i min 140 säng sov han in till väggen (eller i allafall på den halvan av sängen). Var vi hos honom och hans 180 säng sov jag närmast fönstret. Hans sida blev alltså den vänstra och min blev den högra. Detta gick per automatik. Tillslut slutade vi till och med fråga varanda vilken sida man ville sova på.

Nu när jag återigen är singel så hittar jag mig själv fortfarande sovande på höger sida av sängen. Det är liksom en massa säng till övers. Tänk att en rutin kan fastna så pass att när anledningen försvinner så håller man kvar vid den ändå. Ikväll tänker jag i ren protest lägga mig i mitten av sängen igen och på så sätt återta min egen säng. Nu ska jag sprida ut mig som om jag var 140cm bred, sådeså!

Puss å gonatt!

Kommentera

