Alla helgons dag

Idag är en dag att minnas dom vi saknar. Folk som gått ifrån oss och inte längre lever bland oss. Den människan jag tänker på speciellt är min farfar som dog i juni 2010. Det var samma dag som min bror tog studenten. Det ar inte som att vi inte vist att det skulle hända, för det var väntat, men samtidigt kan man aldrig vara beredd på att någon ska dö. Jag älskade honom. Jag älskar honom.

Min farfar var kanske inte en man som sa så mycket. Men han var väldigt snäll. Han var väldigt lång. Han var en man som kramades väldigt hårt, men du kunde känna att det var av ren kärlek. Han hade ett utav de mysigaste skratt jag någonsin hört. Och han var mycket klok. Jag ser mycket av honom i min pappa. Jag minns en dag när vi satt hemma hos min faster. Han och pappa satt utanför och pratade om något och jag kom och satte mig hos dem. Detta var inte långt efter att förlorat stora delar av sin syn. Han frågade vad jag  ville göra när jag var klar med skolan och jag svarade att jag nog skulle bli sjuksyrra. Då log han och sa: ”du kommer blir en väldigt snygg sjuksköterska”. Detta bär jag alltid med mig. Han viste att vad jag än valde för yrke så skulle jag jobba hårt för att göra jobbet bra. Men för honom skulle jag alltid vara den vackraste av dem alla.

Jag minns även när han blivit så sjuk att han låg inne på palliativ vård. Han såg inget och kunde knappt prata alls. Men han kunde le och vi kunde se att han hörde precis vad vi sa. Jag minns att jag tog hans hand och att han slöt sina fingrar om min hand så hårt. Jag kunde känna att han önskade att han kunde säga att han älskade oss alla. Jag såg att en tår rann ner för hans kind. Han har alltid funnits där och nu är det så tomt. Jag saknar honom!

På middagen efter hans begravning hade jag satt ihop ett bildspel av bilder från hans liv. Ett bildspel med bilder då han levde och var lycklig med folk omkring honom som älskade honom. Jag spelade upp Allting har sin tid av Carola till bildspelet. Det var ett perfekt slut.

Vi saknar dig Farfar!

Puss på dig!

Kommentera

