Nr 23 – Berätta om ditt bästa julminne.

Mitt bästa julminne måste vara sista julen med farfar. Det var julen 2009 och farfar hade legat inne i någon månad, helt blind och lite svårt att prata. Men han pratade med leenden och kroppsspråket. När jag tog hans hand så höll han min hand så hårt och jag kunde känna att han viste vem jag var och att han älskade mig.

Vi bestämde oss för att fira denna julen på boendet han bodde på nu sen en tid tillbaka. farmor hade pratat med personalen och på bottenvåningen fanns det en lokal där vi kunde sitta. Så vi tog med oss lite mat och julgodis och dricka och gick dit. Jag och mina syskon sjöng och sen så satt vi och åt och skrattade som vi alltid gör. Farfar var med hela tiden, han satt och skrattade med oss och log. Farmor satt med sin hand på hans arm hela tiden. Efter en stund sa min fasters man att han hade med sig lite wisky och undrade om farfar ville ha ett glas, man såg på farfar att det ville han. Vad han njöt av de glaset. När farmor tyckte att det såg tomt ut så försökte hon ta det från honom, icke då. Farfar höll stenhårt i glaset. Alla skrattade vi igen. Min farfar hade alltid humor, in i de sista.

16 juni 2010 dog han och vi var hos honom mycket den våren. Men den sista julen med honom kommer jag alltid komma ihåg. Det är mitt bästa julminne.

Puss på dig!

Kommentera

