En söndagmorgon i Jkpg

Idag är det andra advent och jag är fortfarande i Jönköping. Men idag hade jag en plan för vad jag skulle göra. Så jag gick upp lagom tidigt för att åka till Immanuelkyrkan. Detta är en av alla kyrkor i Jönköping och jag älskar denna kyrkan. Jag vet inte vad det är, men så fort jag kommer in i den kyrkan så känner jag mig som hemma. En annan sak som jag har tänkt på är att solen allitd skiner utanför fönstren när jag sitter i kyrksalen, det är som att Gud ler mot kyrkan varje söndag. Värmen i människornas ansikten och glädje som cirkulerar i kyrkan gör att man mår väldigt bra där.

Som sagt så är det andra advent idag. I Immanuelkyrkan har men en återkommande punk i gudstjänsten då man pratar med barnen som dagens tema innan dom går iväg på söndagsskola. Jan som är pastor i kyrkan och som ledde mötet skulle prata om advent med barnen idag. Advent betyder väntan och detta pratade han om. Detta gjorde han med hjälp av 4 föremål (en bil, ett paket, en adventskalender och en julkrubba). I slutet av sin lilla konversation med barnen ställde han några frågor (som sdan skulle leda honom fram till slutpoängen):

”Vems är julkrubban? Vem brukar ligga i den?”
En liten flicka svarade ”Jesus”.
Jan nickade och fortsatte; ”men varför är krubban tom nu då?”.
Då tittade samma flicka på julkrubban och sa med ett leende ”för att han är förstor nu”.
Församlingen brister ut i skratt.

Flickan hade gjort en iaktagelse som ingen i rummet hade tänkt på. Vi väntar på att Jesus skall födas under julen, men det flickan påminnde i allafall mig om är att Jesus ÄR född och lever. Under den andra pastorn Jakobs predikan pratade han om hopp och om att Jesus kommer komma tillbaka. Det är nog det vi glömmer ibland när vi firar jul. Jul är en påminnelse om att Jesus har föds och levt på jorden med oss, men även om att han kommer tillbaka.

Jesus LEVER!

Puss på dig!

Kommentera

