Ont, de gör ont…varför?

De finns så många kärlekssånger nu för tiden. Nästan alla låtar handlar om kärlek. Väldigt många handlar om olycklig kärlek och om att kärlek gör ont. När jag hör ordet kärlek så tänker jag direkt ”det bästa som finns” eller ”bubbel i hela kroppen”, men jag tänker också på smärta. De mest smärtsamma situationerna som jag har varit med om har alla haft kärlek inblandade i dem på ett eller annat sätt. Kärlek sägs vara de bästa som finns, något som bör finnas i alla liv. Men varför ska det behöva göra ont att älska ibland då?

I bibeln talas de väldigt mycket om kärlek. Kärlek är en utav hörnstenarna i kristen tro. Det står även skrivet om det mest smärtsamma någon gjort av ren kärlek. Jesus dog för oss bara för att han älskade oss så galet mycket. Av ren kärlek så tog han på sig alla synder och alla hemska saker vi gjort och dog för oss. Där har vi någon som verkligen skulle kunna dö för oss, så mycket älskar Han oss. Han har dött för oss.

Nu säger jag inte att du borde dö för dom du älskar, men jag ber dig älska dina medmänniskor. Om du vågar älska människor även fast det gör ont ibland så kan vi sprida ljus i denna värld full av mörker och hat. Med en tändsticka kan man starta en stor eld. Låt oss tända små eldar i folks hjärtan och sprida lite kärlek. Jag tänker göra de, är du med mig?

Puss på dig!

Kommentera

