Hur kan det vara rätt?

Vi bor i ett land som ska vara rättvist och som jobbar för alla människors lika rätt. Eller det är nog i allafall en bild som jag har på mitt land Sverige. Jag bor i ett land dit folk flyr, ett land som folk lämnar sina hem för att fly till. Ofta finns det ju en anledning till varför man som invandrare kommer exempelvis till ett land som sverige, och jag tror inte det i många fall är för att man vill lämna vänner, familj och hem. Jag tror att det ofta handlar om flykt från krig och förstörelse, från mordhot och död. Man vill hitta en plats där man kan vara säker. Varför kan vi inte hjälpa dem med de?

Just nu finns det en man som heter Jean Kabuidibuidi som är från Kongo ursprungligen, som sitter inlåst hos polisen i märsta och väntar på att bli utvisad tillbaka till Kongo. Denna man är en kristen pastor och polistisk aktivist som är kritisk till hur Kongo styrs. Denna man kommer med stor sannolikhet bli fängslad och dödad så fort han sätter sin fot i Kongo. Han kommer alltså dö om han utvisas från Sverige. Hur kan vi låta detta hända? Är det rättvist? Detta är en småbarnspappa med familj här i Sverige. Har migrationsverket rätt att skicka honom in i döden? Om du går in på denna sidan http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article1564072/Utvisning-leder-till-saker-dod.html , så kan du läsa lite mer.

 Jag vill skicka med ett bibelord:
Matt 5:43-44 ”Ni har hört att det blev sagt: Du ska älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er.”
Vad vill jag säga med detta då, jo älska varandra oberoende vad andra säger. Och så ber vi får vårt land och dom som vill oss illa. Människor borde få komma hit och känna sig älskade även fast vi inte känner dem. Det kan inte skada.

Puss på dig!

Kommentera

