Rädd för döden?

Döden. Tänk att ett ord på fem bokstäver kan skrämma så många. Känslan av att inte kunna kontrollera vad som händer när vi dör är för vissa galet läskigt. Sen finns det människor som tycks tro sig vara odödliga, dom leker med döden så fort de får tillfälle för det. Det finns såklart de där människorna som verkar helt lugna när det kommer till döden, dom som verkar veta vad som kommer hända dem. Om det är en himmel eller ett helvete eller kanske ingenting alls de spelar ingen roll, dessa människorna är inte rädda.

Jag är ju kristen och med de följer det en tro på ett liv efter detta, vi kan kalla det himlen som många andra gör. Jag är säker på att när jag dör, sen i framtiden, så kommer jag komma till Gud. Jag vet inte hur det kommer se ut eller vad som väntar mig förutom Gud, men jag är övertygad om att jag kommer trivas. Denna tro gör mig inte mindre rädd. Jag erkänner de, jag är lite rädd för döden. Kanske inte rädd för att dö, för de funderar jag inte så mycket på, men för att se någon dö.

Livet är så skört. Varje dag dör många människor, om det är i olyckor, av sjukdom eller ålder de spelar ingen roll. Jag har själv aldrig sett någon dö, men jag har sett någon vara döende. De ligger något sorgligt och ledsamt i luften kring en människa som håller på att dö, men samtidigt ligger det en frid och ett lugn i luften. Allt jag som står brevid kan göra är att be och underlätta för personen. Man känner sig så hjälplös, men i den stunden tillhör ögonblicken Gud.

Alla är vi nog lite rädda för döden ibland. Men det är en del av vårt liv. Glöm inte bort de och ta vara på ditt liv! Du har fått ETT liv, LEV det! 

Puss på dig!

Kommentera

