Hemtjänsten

De är andra sommaren som jag jobbar på hemtjänsten i Tranås och jag gillar de nästan hela tiden. När jag lämnade grupplokalen i morse så fick jag en tanke som sedan snurrat i mitt huvud ganska mycket idag.

Att jobba som omvårdare inom hemtjänsten är kanske ett skit jobb ibland, men de är ett simpelt sätt att göra en människa glad. Dom kvinnorna och männen jag träffar på jobbet är ofta ganska ensamma och mår inte så bra, allt dom behöver är lite sällskap och någon som ser dem. Detta lilla kan jag göra. Jag ser till så att dom har något att äta och så att dom är rena. Detta är något som för många är en del av dagens alla rutiner, men för dessa mina vårdtagare är det en svårighet. Jag får chansen att göra något litet som kan hjälpa dem.

Jag jobbar som vikarie och på grund av de så är det inte många av dom jag jobbar med som kommer ihåg mig när jag kommer. Detta gör att komplimangerna som kommer ibland stannar hos mig längre. Jag känner att det lilla jag gör får betyda något för någon annan. Jag gör ju allt för deras skull och inte för min skull. Jag har dock fått ett litet rykte bland dem som kommer ihåg mig, jag är hon som alltid är glad. Idag fick jag till och med höra det från en man. Han sa att han kände igen mig på mitt skratt och då var det ändå nästan ett år sen jag var där sist. Detta är en av de små sakerna som gör mig så glad. Jag får sprida lite glädje genom att vara mig själv.

Så ett litet visdomsord till dig då. Det är inte bara de stora goda gärningarna som spelar någon roll, att göra små, simpla, goda gärningar med inställningen att det är för någon annan gör minst lika stor skillnad. Le och världen ler med dig.

Puss på dig!

Kommentera

